Find hurtigt svar
Brug vores intelligente søgeassistent og få adgang til bekendtgørelser, vejledninger og afgørelser knyttet til netop denne lov.
§ 1
Der svares afgift til statskassen efter denne lov af følgende køretøjer, hvis køretøjet skal registreres i Centralregisteret for Motorkøretøjer efter færdselsloven, bortset fra køretøjer som nævnt i stk. 2 eller køretøjer, der registreres på grænsenummerplader:2)
1) Motorkøretøj.
2) Traktor, herunder godkendt traktor.
3) Påhængsvogn.
4) Sættevogn til personbefordring.
5) Påhængsredskab, herunder campingvogn.
6) Motorredskab, der er indrettet til godstransport.
2) Ved § 6 i lov nr. 1338 af 19. december 2008 (Justeringer vedrørende digital motorregistrering, registreringsafgift af motorcykler, godtgørelse af afgift ved eksport af køretøjer og kontrol af registreringsafgift samt krav om syn ved eksport af køretøjer) udgår overalt i loven »efter forhandling med justitsministeren«, § 6, stk. 4, og § 20 ophævet, og § 1, stk. 1, § 3, stk. 2, § 5, § 6, stk. 4, 1. pkt., § 8, stk. 1, § 9, stk. 1, 4. pkt., § 9, stk. 2, § 12, stk. 1, 1. pkt., og § 23, stk. 2, nr. 2, ændret. Ændringerne trådte i kraft den 21. december 2008.
Stk. 2.
Afgiftspligten efter stk. 1 omfatter ikke køretøjer, der er afgiftspligtige efter brændstofforbrugsafgiftsloven, samt indtil den 31. december 2012 køretøjer, der alene anvender el eller brint som drivmiddel.3)
3) Ved § 3 i lov nr. 1386 af 21. december 2009 (Brændstofforbrugsafgift af nye varebiler, ændret registreringsafgift af taxaer og harmonisering af satsreguleringsbestemmelser) er § 2 a, § 2 c, og § 21, stk. 6, indsat, § 3, stk. 3, ophævet og § 1, stk. 2, § 2, § 4 a, stk. 1, 3. pkt., og § 11, stk. 2, 2. pkt., ændret. Ændringerne trådte i kraft den 1. januar 2010.